Dag 13: thrift shop, te laat, Margaret Sziget - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag 13: thrift shop, te laat, Margaret Sziget - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag 13: thrift shop, te laat, Margaret Sziget

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

25 Juli 2014 | Hongarije, Boedapest

We stonden vrij laat op, rond half 11, want we waren nogal gesloopt van de vorige avond. Het duurde dan ook bizar lang voordat we überhaupt echt klaar waren. We gingen weer bij de markthal ontbijten, ik had een heeerlijke chocoladerol voor minder dan €0,50, Yael ook en Jip had zoals gewoonlijk blauwe bessen.

Vervolgens liepen we richting de Joodse wijk richting de synagoge, want we wilden hem toch wel graag van binnen zien. Onderweg werden we een beetje afgeleid, want we zagen overal superleuke boekenwinkeltjes die allemaal Antikvarium heetten en Humana, een tweedehandswinkel die toevallig hetzelfde heet als de tweedehandswinkel die we in Berlijn hebben bezocht. Alleen deze was veeeel leuker en bovendien was alles die dag te koop voor 200 HUF, dat is zo'n €0,75. Yael en ik zijn dus aardig losgegaan, en ik heb nu een extra tas aan m'n backpack hangen, oeps. Jip vermaakte zich ook prima want er stonden hele comfortabele stoelen.

Toen we eenmaal aankwamen bij de synagoge, kwamen we erachter dat we te lang hadden rondgehangen bij Humana, want hij was dus al dicht. Door de sabbat, echt stom dat we daar niet aan gedacht hadden. Of op het bord hadden gekeken de dag ervoor. Ja, we hebben echt iets met te laat komen deze vakantie, haha.

We gingen ons verdriet wegeten bij de Hummus Bar, een paar blokken verderop. Zo bleven we toch nog een beetje in Israelische sferen. Ik had Shakshuka, op aanraden van Yael en het was lekkerrrrr. Het is een soort van tomaten-aardappel-groenten-uien-prut met hummus en groenten in een pita broodje. Bovendien was het echt goedkoop, minder dan drie euro :) Yael had iets met aubergine in een pitabroodje en Jip had falafel met hummus. We waren vrij vroeg klaar met eten (6 uur), want het plan was om na het eten even snel terug te gaan naar het hostel en dan door naar het Margaret Sziget eiland.

Maar het was dus niet even snel terug naar het hostel, we bleven er weer heel lang rondhangen, want ja, onze bedden lagen zo lekker en we waren zo moe. Uiteindelijk zijn we dus 's avonds pas naar Margaret Sziget eiland gegaan. Maar niet voordat we eerst Javar weer hadden opgehaald bij zijn hostel, pizza hadden gegeten op het station van Kalvin Ter en hadden gechilld op het gras voor het prachtig verlichte parlementsgebouw van Boedapest.

Hoe meer we met de tram in de buurt van Margaret Sziget kwamen, hoe luider de muziek werd die we al hoorden vanaf het parlementsgebouw. We dachten eerst dat het Holdudvar was, een soort van openluchtbar waar we naartoe wilden, maar het bleek het The Sun Goes Down festival te zijn met onder andere Klangkarussell. We hebben boven nog even geluisterd, maar zijn toen verder gelopen en kwamen toen een supermooie fonteinshow tegen met allemaal licht. Een soort van Aquanora (die fonteinshow in de Efteling), alleen dan veel kleiner. Dus toen zijn we daar nog even gebleven. Vervolgens zijn we nog verder gelopen, hebben een ijsje gegeten bij een kraampje en kwamen toen uiteindelijk bij Holdudvar. Wat een beetje stom was, mannen moesten entree betalen, en nog best veel ook. Wat nog stommer was, er was een dresscode, waar wij niet aan voldeden. Oh, en het was 26+. Heeft iemand daar ooit van gehoord, een 26+ bar? Wij in ieder geval niet, en we waren dan ook een beetje astonished, maar het meisje wat ons weigerde verwees ons naar Wndrland, ook een bar in een Kert (=tuin) iets verderop. Het was daar echt superleuk, het deed ons een beetje denken aan Koleves, heel sfeervol. Na een tijdje waren we het echter zat, want het was geen dansgelegenheid dus niemand danste dus ook. Onze volgende bestemming was Szimpla Kert, wat we toch wel wilden proberen omdat het de meest bekende ruin pub van Boedapest is én we hadden gelezen in ons hostel dat er techno zou zijn die avond, en dat is altijd goed. Eenmaal in Szimpla Kert hoorden we bijna geen techno. Bijna geen muziek, eigenlijk. Het was wel heeel gaaf, net zoals zoveel plekken hier in Budapest. Ik vond het nog veel gaver dan Instant, want het had allemaal superleuke meubels. Maarja, er was dus niemand aan het dansen en dat betekent dat we er al snel op waren uitgekeken. Dusss, nog een stop die avond; weer naar Instant. Terwijl we weer door de Joodse wijk liepen, werden we weer afgeleid, want we zagen een palinka bar. Palinka is een typisch Hongaars drankje, met fruitsmaken en het kan best wel sterk zijn. Yael en ik wilden dat heel graag proberen, en we namen daar op aanraden van Norbert van de Free Walking Tour een palinka met sour cherry & honey smaak. Nadat de barista het eindelijk had gevonden (er stonden zo'n honderd verschillende flessen en ze wist het allemaal niet zo goed) zijn Yael en ik het vol verwachting gaan proeven. Het was best wel lekker, maar wel heel sterk. En het smaakte daadwerkelijk naar kers, jummie. Toch zou ik het niet vaker nemen want het is net iets te sterk voor mijn smaak.

We zijn niet heel lang bij Instant gebleven, want we moesten de volgende dag natuurlijk vertrekken vanuit Boedapest en uitchecken om 10 uur (ugh). Bovendien was het op de dansvloer boven nóg heter dan de avond ervoor, ook al sproeiden de barmannen af en toe met bier uit een tuinslang. Ook was de muziek iets meer schoolfeestmuziek-achtig; wel leuk, maar niet voor twee avonden achter elkaar. Beneden in de kelder, die we gister pas op het laatst ontdekten, was het wat draaglijker maar alsnog heel erg warm. Ook zijn we nog even bij de andere dansvloer boven geweest én bij de ruimte waar de avond ervoor iedereen op salsamuziek aan het dansen was, maar daar was het nu helemaal leeg, terwijl het vrijdag was. Een beetje apart maar okay, de muziek was wel leuk dus we hebben daar ook even gedanst en toen kwamen er meer mensen staan daar. Mensen zijn kuddedieren, haha.

Na Instant hebben we Javar naar zijn hostel gebracht, waar we nog even gezellig zijn gebleven, want het is ten slotte (waarschijnlijk) de laatste keer dat we Javar zien. Hij heeft ons daar de laatste demo cd van hem gegeven, echt lief. Uiteindelijk waren we dus alsnog later terug in ons hostel dan we wilden, rond 4 uur, maar ach, we zouden toch een groot gedeelte van de volgende dag in de trein zitten.

De dag was weer leuk, en lang, haha.

Liefs