Dag 15: luieren in Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag 15: luieren in Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag 15: luieren in Split

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

27 Juli 2014 | Kroatië, Split

Om 6 uur - een half uur voordat we zouden aankomen in Split - werden we wakker gemaakt door de conducteur. Ik heb aan één stuk door geslapen, totdat hij me wakker maakte, dus. Heerlijk :) We hadden nog een stukje heel erg mooi uitzicht op de zee en allemaal eilandjes :) Op het station hebben we wat treinen gereserveerd bij een vrouw die echt álles wist over alle treinen en daarna hebben we wat koruna's gepind.

Vanaf het treinstation was het echt maar een paar minuutjes lopen naar het paleis van Diocletianus - het centrum van Split is gevestigd in het eeuwenoude complex van een Romeinse keizer, echt vet. De toegang is ook al heel mooi, je loopt dan door een soort van kelder met hele oude, mooie pilaren en het klinkt niet heel interresant, maar het is wel mooi, haha. Ons appartement zit ook echt middenin het paleis, superleuk en ook handig natuurlijk :) drie keer rollen en je bent waar je wilt zijn.

Wel was het een beetje lastig om het appartement te vinden, na drie keer een half rondje te hebben gelopen door het paleis, zagen we iemand staan die op mensen stond te wachten, zo leek het. En dat klopte, want hij zocht ons :) Dat was dus Marco Borovic, de eigenaar van het appartementje wat we hier gehuurd hebben. Na onder wat stokoude, stenen poortjes door te zijn gelopen, en een oude houten trap te hebben beklommen, kwamen we bij het appartementje. Het is klein, maar fijn. Met een keukentje, eigen badkamer (echt een enorme luxe na 2 weken hostels) en een tv met TLC jaaaaa. Marco was heel behulpzaam en heeft nog wat tips gegeven zodat we het beste uit ons verblijf in Split kunnen halen.

Maar okay, best wel slecht, we zijn de hele dag in ons appartement gebleven. Het is zo enorm fijn om eindelijk je eigen plek te hebben na twee weken zonder privacy. En zoals ik al zei, de tv had TLC en allemaal andere zenders met geweldig nutteloze programma's dus we hebben heeerlijk lui uren op bed gelegen en geslapen en tv gekeken. Wel grappig, want om de zoveel tijd komt er echt een megagroep toeristen langs het binnenplaatsje wat aan ons appartementje grenst en daar legt dan een gids iets over uit. Ofzo. En daar verblijven wij naast, dus het zal wel een toplocatie zijn dan, toch? :) Het regende echt keihard trouwens, inclusief onweer en alles, dus sowieso hadden we niet heel veel kunnen doen want Split is niet echt een stad met veel binnenactiviteiten. Ja, dit is een beetje een goedpraatsmoes. ;)

Jip en ik zijn nog wel even naar de Billa geweest (die supermarkt zit ook echt overal), die we eerst niet konden vinden haha. We zijn gewoon echt niet handig, en bovendien bestaat het paleis echt uit allemaal kleine, gezellige steegjes dus het is nogal moeilijk navigeren. Bij de Billa hebben we een meeega watermeloen gekocht een hoop eieren zodat we heerlijk elke dag een eitje kunnen bakken (of naja, zodat Jip elke dag een eitje kan bakken hehe).

Pas 's avonds kwamen we weer ons appartementje uit, weer om eten te zoeken. We kwamen terecht bij de gezellige pizzeria Feral nogiets, waar ik superknoflookige spaghetti had (jumjumjuuuum) en Jip en Yael lekkere pizza's.

Na het eten hebben we even bij de haven gezeten en genoten van de mooie omgeving en de lekkere temperatuur en daarna zijn we terug gegaan naar het appartement. We wilden uitgaan, maar dat hebben we toch maar niet gedaan, want 1. we wisten niet waar we naartoe moesten en 2. we hadden zin om te slapen. Saai, niet? Maar wel fijn. Haha.

Naja, dat was onze dag. Heerlijk lui, en natuurlijk weer leuk. Dit keer voelde het niet lang, terwijl we wel al vroeg wakker waren maar okay.

Liefs