Dag 5: thrift shops, Park Inn, de Spree - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag 5: thrift shops, Park Inn, de Spree - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag 5: thrift shops, Park Inn, de Spree

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

17 Juli 2014 | Duitsland, Berlijn

Onze laatste dag in Berlijn alweer! Aan de ene kant wel jammer, aan de andere kant zijn we allemaal wel aan iets anders toe (Praag, dus). We hebben heeerlijk uitgeslapen, wel tot half 1 (oeps), want dit was de eerste dag dat we geen wekker hadden gezet. We gingen weer richting de Lidl, om te ontbijten en om eten in te slaan voor de reis richting Praag. Daar per ongeluk een pizzabroodje op de grond gegooid, oeps.

Daarna zijn we thrift shops gaan zoeken, want onze wijk Friedrichshain zou er dus genoeg moeten hebben. We hadden er een aantal gevonden, maar ze waren allemaal nogal prijzig, wat natuurlijk niet is wat je wilt van een thrift shop. Een aardige vrouw heeft ons op een hele grote met wel vier etages gewezen toen we een ijsje aan het eten waren dus toen zijn we die kant op gegaan. Humana, zoals dat heette, viel alleen een beetje (erg) tegen... Heel veel oude vrouwen kleding en een beetje muf allemaal, meh.

Hierdoor zijn we waarschijnlijk te laat gekomen voor de Unterwelten Tour, een tour die onder Berlijn gaat in bunkers enzo. Alleen begon die Unterwelten Tour dus om 6 uur en wij liepen om 5 uur nog vrolijk door de Humana. Nou is een uur ruim voldoende om bij het centrum te komen maar die Unterwelten Tour begon op een hele rare, niet goed met het openbaar vervoer verbonden plek. Bovendien wilden we eerst nog terug naar het hostel want Yael moest nog dichte schoenen aandoen omdat we anders niet meemochten, maar dat hebben we niet meer gedaan, dus toen heeft Yael sokken gekocht bij de Zeeman. Ja, een Zeeman in berlijn. Vervolgens namen we de tram de verkeerde kant op en ja, toen was het al helemaal niet meer te doen.

We hadden wel al openbaar vervoerkaartjes gekocht dus het was een beetje zonde om die niet te gebruiken. De oplossing was Park Inn, waar we dus al een keertje door het raam hebben gekeken vanaf de 37e verdieping. Het Panorama terras was klein, maar het uitzicht was heel mooi en er stonden lekkere loungestoelen dus we konden daar wel goed vertoeven. Lekkere koffie gedronken, 100 000 mislukte selfies gemaakt en vervolgens weer naar beneden gegaan, om een Italiaans restaurantje te zoeken aan de Spree, de rivier die door Berlijn loopt.

We vonden een vrij goedkoop tentje in een parkje aan de Spree, dus daar hebben Jip en Yael pizza en falafel gegeten, en ik gepofte aardappel met "tzaziki". Na het avondeten zijn we nog even in dat parkje op een randje gaan zitten totdat de lucht helemaal donker was met een mooie weerspiegeling van de Berliner Dom in het water.

Eenmaal terug bij het hostel hebben we nog gezellig gepraat met de Spanjaarden in de lounge, die zeiden dat er een enge man in plaats van twee van hen op de kamer was gekomen. Twee van de zeven waren namelijk al eerder naar Spanje gegaan. Dus wij lopen naar onze kamer, en zien inderdaad een man liggen in een bed, met wijdopen, enge ogen. Wij zeggen vriendelijk hoi, maar hij bleef ons heel creepy aanstaren zonder iets terug te zeggen, dusss... In een ander bed lag ook een man/jongen die we al heel vaak in het hostel zagen maar die ook niet al te vriendelijk was. Bovendien snurkte de creepy man als een idioot, het verbaast me dat hij er zelfs niet wakker van is geworden, haha. Dat was dan wel weer grappig, zo'n fervente snurker. Nadat we onze backpacks hadden ingepakt gingen we ons laatste nachtje in Berlijn tegemoet.

PS. Wat we hebben geleerd tijdens ons verblijf in Berlijn:
1. Haarverf, piercings en tattoos zijn een booming business
2. Duitsers vinden bier lekker, maakt niet uit wanneer (dus ook om 8 uur s ochtends)
3. ze hebben weinig nutteloze regels die ze in Nederland wel hebben
Liefs