Dag 7: Free Walking Tour, zwemmen, uitgaan - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag 7: Free Walking Tour, zwemmen, uitgaan - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag 7: Free Walking Tour, zwemmen, uitgaan

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

19 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Vandaag ging de wekker weer vrij vroeg, want we moesten om kwart voor 10 bij de ingang van het hostel verzamelen voor een Free Walking Tour. We hebben het net gehaald, nadat we eerst bij een andere groep toeristen gingen staan (die ons achteraf gezien ook wel een beetje vreemd aankeken). We weren toen lekker luxe (en gratis) met een bus naar het centrum gebracht en dat was voor ons de perfecte gelegenheid om eventjes gehaast te ontbijten.

In het centrum hadden we nog even de tijd voordat te tour begon dus ik heb even koffie gehaald bij de Mac en Yael en Jip veeeel te dure vruchtensap bij een restaurantje ergens. Natuurlijk was ik in deze korte tijd alweer het kaartje kwijt waarmee je dus meekon met die tour, maar gelukkig vonden ze dat niet erg.

Onze tourleider was een overenthousiaste vrouw, die ons een beetje deed denken aan een kleuterjuf af en toe. Ook maakte ze heel veel ingestudeerde grappen, hadden wij het idee. Wél wist ze heeeel veel te vertellen over de geschiedenis van Praag en ook nog op zo'n manier dat het echt interessant was (en misschien zelfs wel blijft hangen). Ze was zelf half Tsjechisch ofzo dus ze had ook nog veel verhalen van familie dus dat maakt het nog extra realistisch, zegmaar. Met de tour hebben we heeel veel gezien; het Wenceslas plein, de Powder Tower, het Staatsopera, the Old Town Square (met oa de astronomische klok en de Tyn kerk) en als laatste zijn we naar de Joodse wijk gegaan van Praag, een van de best 'bewaarde' van Europa.

Na de tour zijn we teruggegaan naar het Staatsopera, want het leek ons leuk om daar Don Giovanni te bekijken in de avond; de binnenkant van het Staatsopera zou heel mooi moeten zijn en bovendien is dat het theater waar oorspronkelijk Don Giovanni is opgevoerd. Jammergenoeg waren de kaartjes te duur, de slechtste plaats was 30 euro, dus dat ging niet door.

Vervolgens zijn we naar het enige kubistische café van Praag gelopen, want tijdens de tour hadden we gehoord dat daar de lekkerste warme chocolademelk werd geschonken van Praag. Ja, je hoort het goed, warme chocolademelk. De ober vond het ook een beetje raar, maar het was inderdaad ook wel hele lekkere chocolademelk en bovendien leek het juist alsof we er iets van afkoelden. Ook hebben we daar heerlijke Tsjechische gebakjes op en een lekkere sandwich.

Na het kubistische café, wat er vanbinnen niet heel erg kubistisch uitzag maar eerder twintiger jaren stijl, zijn we terug gelopen naar de Old Town Square. Een van de kerken daar, de St Nicholas kerk, is namelijk gratis te bezoeken. We waren net op tijd, want om 4 uur ging de kerk sluiten en we kwamen er om 10 voor 4 aanlopen. Dus we hebben daar nog even lekker 10 minuutjes in de koelte gezeten, wat echt fijn was want het is stervensheet in Praag. Ook hebben we even een selfie gemaakt bij de astronomische klok, waar om de haverklap pasgetrouwde stelletjes voorbijkomen.

Als avondeten zijn we weer naar een Tsjechisch restaurant gegaan, maar dit keer in het centrum. Ik heb een hele lekkere Tsjechische omelet op en Jip en Yael salade. Na het avondeten zijn we weer teruggegaan naar het hostel, en op de terugweg zag ik heeele leuke schoenen dus die heb ik even gekocht. Bovendien zijn we ook zo'n minimarket / avondwinkel ingegaan om even eten en drinken in te slaan. In het hostel hebben Jip en ik nog even gepooled (met de meeste overwinningen voor mij, gehe) en toen zijn we gaan zwemmen. Maar dat zwembad was koud, bah. Opzich als het een buitenzwembad was geweest, was het heel lekker geweest maar dat was dus niet het geval. Toen zijn we maar naar de te koude sauna gegaan, waar al twee Nederlanders inzaten. Na ongeveer een kwartier in buitenluchttemperatuur en een muffe houtlucht heeft Jip maar aan de receptie gevraagd of de sauna wat warmer mocht en daarna werd het een stuk beter. Natuurlijk was ik mijn jurkje daar vergeten dus we moesten na sluitingstijd even met een medewerker mee die speciaal voor ons allemaal deuren open moest maken, oeps.

Rond 12 uur s nachts gingen we weer richting het centrum, want we hoorden van Lars, Mo en Morrits (de melige Duitsers van gisteren), dat dat een van de grootste clubs van Praag is die ook drum n bass zou draaien. Groot was het zeker, echt heel groot, maar drum n bass was niet te bekennen. Wel dance, dus ik vond dat ook helemaal leuk en Jip en Yael konden daar opzich ook wel mee uit de voeten. Bovendien waren Lars, Mo en Morrits daar ook dus dat was leuk. Het was weer een lange, leuke dag.

Liefs