Dag twee: tours en mislukt uitgaan - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag twee: tours en mislukt uitgaan - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag twee: tours en mislukt uitgaan

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

14 Juli 2014 | Duitsland, Berlijn

We stonden om 9 uur op, want we wilden de Historic Walk doen van Free Walking Tours en hiervoor moesten we om half 12 voor de Brandenburger Tor verzamelen. Uiteindelijk hebben we het nog maar net gered want tja het opstaan etc duurde allemaal wat langer dan gepland (; Bovendien hadden we alweer een beetje ruzie met het openbaar vervoer hier in Berlijn, haha.

Eenmaal aangekomen bij de Brandenburger Tor moesten we even bellen naar de Free Walking Tours want we konden de tourleider niet vinden. Uiteindelijk hadden we José, de tourleider, wel gevonden gelukkig, maar wat bleek dus, wij waren de enige drie die dag. Niet erg! Het was juist heel gezellig en José was een goede tourleider en niet alleen dat, zo konden we ook een wat meer persoonlijke kant horen over Berlijn van een religiestudent (jep, religie). Hij komt uit Peru maar is hier dus voor zijn master en vroeger heeft hij ook geinterraild (: We zijn bij de Reichstag geweest, de Brandenburger Tor, een Jodenherdenkingsplaats, Checkpoint Charlie, de grond exact boven Hitlers bunker en de Gendarmenmarkt, inclusief een Duitse en een Franse kathedraal die vrijwel identiek zijn, maar 3 meter verschillen in hoogte.

Nadat de tour afgelopen was, hebben we José nog een fooi gegeven omdat hij het zo goed gedaan had en zo aardig was en toen zijn we naar de Berliner Dom gegaan en hebben we daar even lekker in het gras gelegen. Jammergenoeg kostte het geld om naar binnen te gaan, dus dat hebben we niet gedaan maar wie weet komt dat nog (:

Vervolgens zijn we richting Park Inn gelopen, een hoge wolkenkrabber waar je een geweldig uitzicht zou moeten hebben voor niks. Sadly opende de 'sky lounge' pas om 3 uur (wij waren er voor 3 uur, dus), en kostte het 3 euro. Alsnog hebben we de lift naar boven genomen, de 37e etage en daar was wel een raam, met een duizelingwekkend uitzicht op Berlijn. Ook hadden ze hele mooie, schone, shiny wc's, haha.

Alvorens een lekker ijsje van de Burger King gegeten te hebben, waar we wel minstens een kwartier op hebben moeten wachten, verzamelden we onder de Fernseher Turm bij Alexanderplatz met alle mensen die de Alternative Tour deden, en dat waren er nogal wat. Zegmaar, heel erg veel, dus dat was wel een tegenstelling met die ochtend. De Alternative Tour gaat meer over de subcultures, street art en underground Berlijn. De vele mensen die mee liepen (zelfs Ben, de gids, zei dat het veel was), deden niet af aan de tour, want pfoe, wat was die goed! Ben wist zoveel, en het leek ook net of hij veel van die street artists persoonlijk kende. Waarschijnlijk was dat ook zo. Het was best interessant omdat veel street artists hun eigen 'icoon', hun eigen soort street art hebben, die ze door heel Berlijn verspreiden. En in Berlijn is héél veel street art, en graffiti. Het was echt interessant om die verschillende soorten street art op zoveel verschillende plekken terug te zien. Heel veel van de street art heeft ook een betekenis. Halverwege de tour zijn we naar een soort van binnenplaats gegaan in de Joodse wijk Mitte om even pauze te houden, waar we dankbaar gebruik van maakten, want onze voeten, pfoeeee, die deden pijn. Ben heeft toevallig in Rotterdam gewoond dus we hebben nog even gezellig met hem gepraat, maar ook met andere tour gangers (:

Nadat de tour iets was uitgebreid (dankzij Yaels enthousiasme), en ook Ben een fooi gegeven te hebben, zijn we weer richting ons hostel gegaan, want daar vlakbij zat sushi restaurant Yoko wieeeh. Daar hebben we dus gegeten, maar ik vond het niet zo want de paling was glibberig en meh. Jip en Yael vonden het wel lekker gelukkig.

Na de sushi hebben we even op bed gelegen en toen gingen we richting Tresor, een nachtclub in een oud pakhuis wat ook werd aangeraden door José. We hadden weer gedoe met openbaar vervoer (het is niet onze beste vriend), maar hebben het wel gevonden dankzij een paar toeristen. Er stond al een lange rij, en we werden niet binnengelaten, jammergenoeg. Dus toen was onze avond al verpest. :( Twee andere jongens, Sander en Nicholas, kwamen ook niet binnen want de door policy van Trésor is echt strikt. Dus toen zijn we met hen naar de U-Bahnhof gelopen, maar de metro's reden niet meer... Zij gingen dus lopen naar hun hostel, en wij namen de nachtbus richting Warschauer Strasse, want daar waren ook nachtclubs. We gingen naar Matrix, een club onder het oude treinstation van Warschauer Strasse. Om het maar even zo te zeggen, het publiek daar was héél anders dan bij Trésor, en niet in positieve zin... But still, we waren heel blij dat we hier wel binnenkwamen, maar die blijdschap ging snel weg want... Matrix is echt prut. En dan vooral de muziek; slome popnummers van 5 jaar terug die niet fatsoenlijk in elkaar worden gemixt. Nee het is echt BAM nieuw nummer, 30 seconden later BAM nieuw nummer enzovoorts.

Dus we gingen al na anderhalf uur (of iets dergelijks) weg, maar konden de nachtbus richting ons hostel niet vinden. En blijkbaar konden wel meer mensen de nachtbus niet vinden, want we kwamen twee hele verdwaalde Engelsen tegen. Ze hadden geen mobiel, geen flauw benul waar ze waren, geen idee waar hun hostel was én ze konden geen kaartlezen. Dus hebben we ze natuurlijk heel lief geholpen en toen zijn we samen naar de trein gelopen, die weer ging rijden om 4 uur (het was inmiddels al half 4). Het was wel komisch om nog verdwaaldere mensen tegen te komen dan wij, haha.

Rond half 5 waren we weer in Friedrichshain en hebben Jip en Yael een pizzabroodje gekocht bij onze vaste bakker, die alweer open was. Om 5 uur lagen we in bed na een lange, lange, maar leuke dag en stomme nacht.