Dag 3: struinen en leuk uitgaan - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag 3: struinen en leuk uitgaan - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag 3: struinen en leuk uitgaan

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

15 Juli 2014 | Duitsland, Berlijn

Rond 9 uur stonden we op, vrij moe na het slechte nachtje uitgaan, maar wel vrij gehaast want we wilden naar het Zeit-Groß-Planetarium om sterren en planeten te kijken. Dit kon alleen tussen 9 en 12 (we vroegen ons wel af of we wel veel zouden zien, zo overdag...) en aangezien we altijd moeite hebben met het openbaar vervoer konden we maar beter (te) vroeg weggaan.

Dus. Dit keer ging het soepel met de trein en de U-Bahn, maar... toen we daar aankwamen was het planetarium gesloten. Renovatie, tot 2015. Zucht. Toen hebben we nog even (misschien iets langer dan even) in het gras gelegen daarvoor, nog steeds aan het bijkomen van het korte nachtje.

Na het mislukte uitstapje naar het planetarium hebben we even ontbeten bij de Spar, waar we voor het planetarium geen tijd voor hadden, en toen zijn we weer richting Mitte gegaan, omdat het een leuke wijk is om in rond te struinen en we wilden naar Tacheles. Tacheles is een groot leegstaand gebouw waar vroeger krakers en een hoop kunstenaars zaten, maar door gentrification zijn alle mensen eruit geschopt en nu staat het dus helemaal leeg. Surprise surprise, we konden het niet vinden. We hebben vijf keer het zelfde (gezellige) straatje op en neer gelopen, en blijkbaar dus ook al drie keer langs het gebouw in kwestie, zonder het door te hebben. Ik vond het zelf wel goed om te zien, omdat gentrification een probleem is in Berlijn, maar niet super indrukwekkend of iets.

Daarna liepen we naar de achtertuin waar we ook geweest waren met de Alternative Tour, en hebben we het Museum Blindenwerkstatt Otto Weidt bezocht, wat toen ook werd aangeraden tijdens de Alternative Tour (plus, het is gratis!). Otto Weidt heeft in de Tweede Wereldoorlog veel blinde en dove Joden in zijn borstelwerkplaats laten werken, en heeft ze ook onderdak en schuilplekken aangeboden. In dat museum loop je dus ook daadwerkelijk door waar vroeger de werkplaats was, en op een gegeven moment zie je een soort van boekenkast met daarachter een schuilkamer voor een Joodse familie, die het jammergenoeg niet overleefd hebben. Op de een of andere manier deed het ons een beetje denken aan het Anne Frank huis, waarschijnlijk door de boekenkast en het beklemmende gevoel.

Toen zijn we het straatje wat we al vijf keer op en neer hadden gelopen nog een keer uitgelopen, naar het Indiaas restaurant Mirchi, want we hadden al gezien dat je daar voor 5 uur uitgebreid lunchen/dineren voor heeeel weinig geld, dus dat hebben we gedaan. En het was LEKKER. Vooraf een superlekkere romige groentesoep, en daarna kreeg ik zo bizar veel kip dat ik niet eens de helft op kreeg. We kregen er bovendien ook nog gratis rijst, naan en salade bij, echt het luxeste eten wat we tot nu toe op hebben, nomnomnom. Het enige mindere was de authentieke Indiase muziek, haha.

Na het heerlijke eten zijn we nog even naar Raw Temple geweest, een soort van terrein met lege industriele gebouwen waar heel veel street art is en ja, het is een soort van walhalla voor alternatieve mensen, ofzo.

Daarna zijn we eventjes terug gegaan naar het hostel voor een power nap, want we wilden natuurlijk nog wel uit gaan die avond, dus we hebben lekker een uurtje geslapen en nog even Irish Snap gespeeld. Toen hebben we opgezocht hoe naar Rosis moesten lopen, een club die Yael wel leuk vond toen ze de vorige keer in Berlijn was.

Rond 1 uur bleek dat het opzoeken een beetje overbodig was, want de Revaler Straße was dus afgesloten die kant op en het zag er allemaal heel dood en een beetje spooky uit. Gelukkig is de Revaler Straße dichtbij de Raw Temple, waar de club Cassiopeia zit, dus we zijn daarnaartoe gegaan. Gelukkig kwamen we binnen, en deze keer bleef onze vreugde dat we binnen waren gekomen langer aan omdat Cassiopeia echt ge-wel-dig is. Beneden is er een soort van kelder met techno en boven is een lounge met tafelvoetbaltafels, hele hele comfortabele banken en ook een dansvloer waar ze 80's muziek draaiden. Klinkt misschien niet zo leuk voor iedereen, maar de sfeer die er hing was echt heel nnnnice. In Cassiopeia zijn we dus ook heel lang gebleven, gewoon omdat het zo geweldig was.

Op de terugweg zijn we even langs onze vaste Backerei (=bakker, haha) gegaan waar Jip weer een stuk pizza heeft gekocht. Rond half 6 waren we weer terug in het hostel na alweer een lange en leuke dag, en dit keer dus ook een geweldige nacht. Ja, we hebben het heeel erg naar ons zin in Berlijn :D

Liefs

Half 6 terug