Dag 10: uitchecken, Old Town Square, nachttrein - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu Dag 10: uitchecken, Old Town Square, nachttrein - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Miranda Duijn - WaarBenJij.nu

Dag 10: uitchecken, Old Town Square, nachttrein

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

22 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Vandaag begon niet goed. Het ging dus zo; om 10 uur werd Jip wakker gemaakt door Javar, want om 10 uur moesten we uitchecken. Wat we dus waren vergeten, terwijl we onze wekkers weer doodkalm hadden afgezet. Wij in alle haast tanden poetsen, spullen in onze backpacks mikken en door de kamer hollen, maar gelukkig mochten we langer blijven van de aardige baliemedewerkers. Ondertussen afscheid genomen van Javar en Caroline, die door gingen reizen naar Wenen, maar Javar zouden we weer ontmoeten in Boedapest als het goed is dus dat is wel nice.

We hebben zoals gewoonlijk weer ontbeten bij de Billa met lekkere yoghurtjes en sappige watermeloen. Op de terugweg kwamen we langs een speeltuin en daar zijn we even blijven hangen, maar het was niet zomaar een speeltuin, neee, het was een fitness speeltuin. Met fitnesstoestellen dus. Een volwassenenspeeltuin.

Toen was het al rond 12 uur en zijn we dus maar richting het centrum gegaan met tram 24. Terwijl we naar de Old Town Square liepen, kwamen we een superschattig marktje tegen waar Jip en Yael groentechips hadden gekocht en ik echt de lekkerste slush puppie uit mijn hele leven. Daarna zijn we verder gegaan naar de Old Town Square; Yael ging naar een Tim Burton expositie, terwijl Jip en ik als een stelletje standaardtoeristen de toren van het Oude Raadhuis beklommen hebben en de astronomische klok het uur in hebben zien luiden. Eigenlijk wilden we eerst Segways huren, die je in Praag overal door de stad ziet gaan, maar het was veel te duur dus hebben we dat maar niet gedaan.
De toren van het Oude Raadhuis was niet hoog, maar toch vond ik het echt echt eng, want er was een best wel steile wenteltrap daarbinnen. Het was wel echt stervensdruk, maar na een tijdje wachten en rondgecommandeerd worden door een chagrijnige vrouw konden wij dan uiteindelijk ook genieten van het prachtige uitzicht. Vanaf de toren zagen we een dakterras die in een soort van punt liep, waar een foto is gemaakt in het reisboekje van Jip. Nadat we samen met de honderden toeristen naar de klok hebben gekeken, zijn we dus daarnaartoe gegaan. We kunnen namelijk €1500 winnen als we een foto maken met zo'n boekje :) daar op het dakterras hebben we een cocktail gedronken en gewacht tot Yael uitgekeken was bij Tim Burton.

Rond 6 uur gingen we terug naar het hostel, waar we ook zouden eten. Het was daar echter wel vrij duur en niet heel bijzonder ofzo. Bovendien was de gast die ons had geholpen superchagrijnig, dus het was niet het allerleukste laatste avondmaal van Praag wat we hadden kunnen hebben maar okay, het was geen ramp. Na het eten hebben we een paar uurtjes lekker in de lobby rondgehangen, een beetje gelezen en geluierd, voordat we richting het station gingen. Om kwart voor twaalf ging de nachttrein, en aangezien we de trein van Berlijn naar Praag met een kleine marge gehaald hadden, wilden we er nu ruim een uur van tevoren zijn. Op het station hebben we nog onze laatste kronen opgemaakt en voor de rest gewacht tussen alle andere backpackers totdat de nachttrein aankwam. En toen dat ding er was, nou, chaos. Alle backpackers naar het perron, en toen moesten we de goede coupe zoeken en dat lukte maar niet en dat lukte maar niet, het stond slecht aangegeven en we waren niet de enigen die in de war waren. Uiteindelijk, 5 minuten voordat de trein zou vertrekken, vonden we de goede coupe en de goede stoelen, maar er zat dus al iemand op mijn stoel. Ik hem heel vriendelijk verzoeken om een stoel op te schuiven (ik had een raamstoel gereserveerd) maar voor de rest van de reis heeft ie geen woord tegen ons gezegd. Plus hij bleek een Nederlander te zijn. Lekker aardig enzo. Nee de nachttrein was niks voor mij, want we hadden stoelen (die waren het goedkoopst), dus ik kon niet lekker slapen en het was zo koud door de airco. Het was dus een beroerde nacht met weinig slaap, maar dat is aan de ene kant ook wel weer komisch.

Liefs